INITIATIEVEN

Stichting Broodnodig houdt zich bezig met opleiden en begeleiden van de medewerkers met een beperking. Dit gebeurt in verschillende bedrijven op diverse locaties.

Leerwerkbedrijf "Lunchroom Broodje Apart"

Leerwerkbedrijf lunchroom Broodje Apart is een commercieel bedrijf. Broodje Apart biedt zowel arbeidsmatige dagbesteding als leerwerktrajecten.
Doel van de arbeidsmatige dagbesteding is het aanbieden van een prettige daginvulling gericht op werken in een lunchroom. De werkzaamheden zijn ontwikkelingsgericht maar niet productiegericht.
Doel van een leerwerktraject is om na een zorgvuldig op maat gesneden leerperiode te integreren in een gesubsidieerde of reguliere arbeidsplaats in de horeca of een dienstverlenend bedrijf. Werkervaringsplaatsen zijn broodnodig om de jongeren een kans te geven vaardigheden te ontwikkelen.

Bij Broodje Apart zijn medewerkers gedetacheerd vanuit de Stichting Broodnodig.
Er werken 1 locatiemanager en 2 werkbegeleiders. Ook de opleiding tot horeca assistent MBO niveau 1 wordt in het leerwerkbedrijf Broodje Apart uitgevoerd. Dit gebeurt door een docent van het ROC de Leijgraaf en wordt aangeboden aan een groep van 8 tot 10 leerlingen per schooljaar.

Leerwerkbedrijf "Specialiteitenhuis D' n Overkant"

Het specialiteitenhuis is een commercieel bedrijf en biedt arbeidsmatige dagbesteding en leerwerktrajecten. Op praktisch wijze worden jongeren in het bedrijf getraind in de functie winkel-assistent en / of inpakmedewerker.
Wanneer aan de hand van de vorderingen blijkt dat er meer mogelijk is dan dagbesteding dan wordt een leerwerktraject aangeboden gericht op doorstroming naar betaalde arbeid. In het specialiteitenhuis en de groepsruimte kunnen in totaal 10 medewerkers worden begeleid en opgeleid voor een functie in een detailhandel en/of assemblagebranche. Medewerkers leren in de praktijk.

Bij D'n Overkant zijn medewerkers gedetacheerd vanuit de Stichting Broodnodig.
Er werken 1 locatiemanager en 2 werkbegeleiders.

Leerwerkbedrijf De Schaapskooi ( Stichting de Schaapskooi)

De Schaapskooi is een centrum voor natuureducatie, eigendom van de Stichting Oude Inheemse Rassen, in het Schijndels Landschap. De Schaapskooi herbergt de schaapskudde van het Wijboschbroek.
Stichting Broodnodig detacheert mensen met een beperking bij de Schaapskooi, welke wordt geĆ«xploiteerd door Stichting Sun. De stichting biedt trajecten dagbesteding aan in de sectoren horeca en schoonmaak. Plannen  bestaan om dagbesteding aan te bieden in groenvoorziening en dierenverzorging.

Er werken 2 werkbegeleiders.